Sluta banta !

Banta, bant , banta... man hör många som bantar.
Varför blir man inte smalare av att banta ? Varför blir alla dessa bantare bara tjockare och tjockare ?
Kanske för att det faktiskt inte funkar med trista och hårda bantningskurer, visst - man går ner i vikt men man går snabbt upp igen efteråt och då gärna några kilo extra.
Prova att tänka om istället, lägg om kosten till något du kan använda alltid. Byt livsstil helt enkelt  - ät sund och GOD mat och rör på dig lite mer. Jag kan lova att kilona kommer att ramla av så sakterliga och din hälsa kommer att förbättras betydligt. Du kommer snabbt att bli piggare och livsglädjen kommer som ett brev på posten ! Och bäst av allt, du kan hålla vikten !
Vad är sund mat då...
Ja, där har vi lite olika teorier. Jag tror på att hålla blodsockret lågt och jämt, inga höga blodsockertoppar som ger sug efter sötsaker och som dessutom är skadligt för våra organ. Ett lågt och jämt blodsocker gör att du inte känner dig vrålhungrig, aldrig proppmätt - utan en behaglig nöjsamhet... det gör dig dessutom piggare vilket ju inte är att förakta !
Känslan av nöjsamhet gör att du atomatiskt kommer att ha mycket lättare att hålla dig från att stoppa i dig allt det där onyttiga som får dig att känna dig proppad och stinn ! Jag lovar !
GI - helt enkelt, jag har hållit mig till det i snrt 2 år och kan bara att det är helt underbart. Jag mår så himla bra av det, tycker att det vore värt att pröva för alla ! I början var det en liten djungel, jag läste mycket om GI , ville ju veta vad det innebar, ville veta hur maten påverkar kroppen och hjärnan osv... när jag hade satt mig in i allt det så fanns bara en sak för mig. GI - självklart för att få en optimal och super hälsa.
Och så här 2 år senare kan jag bara säga - jag hade rätt som valde GI.
Men... så är det ju detta med att hitta balans också. Man kan inte vara slavisk i något. Då brakar det för de flesta. Var nöjd om du har en sund livsstil till kanske 80 % , om du sen tar lite vin eller nåt annat emellanåt så gör ju inte det nåt, bara man då inte direkt faller in i de gamla vanorna.
När du tagit din pizza eller vad det är så går du direkt tillbaks till den sunda stilen UTAN dåligt samvet ! Livet är ju till för att njutas av, kom i håg det !

Men en sak till, det här med att unna sig nåt. Man hör också både titt som tätt " man måste ju få unna sig ". Ja , själklart. Jag unnar mig varje dag, jag unnar mig kost och motion som gör att jag mår så bra, är pigg och glad och tycker att livet är underbart. I bland unnar jag mig nåt riktigt onyttigt och ibland en pizza - fast det är inte så ofta. Jag unnar mig riktigt goda och nyttiga smooties varje dag istället, och jag unnar mig mat med högt näringsinnehåll varje dag.
När man ska unna sig måste det inte alltid vara nåt onyttigt man unnar sig !

Kommentarer
Postat av: Bjorne

Tack för din röst,blir inte lätt att va sund i Bryssel.Kram.

2009-05-21 @ 10:18:13
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag tror oxå att det är en bra livsstil att äta en bra kost och röra på sig regelbundet. Inte en massa olika jojo bantningsmetoder, det tror inte jag på...



vad härligt att du mår så bra nu :-)

Kramar

2009-05-21 @ 13:41:01
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Postat av: ejmis

Jättebra inlägg! =)

2009-05-21 @ 16:03:34
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: britten

äta lagom och röra på sig ..så är det....krasm till dig

2009-05-21 @ 21:26:31
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Ulli Planck

håller helt med, man ska inte banta. Jag äter ordentlig frukost, lunch, mellis, middag, kvälls te & en massa frukt & massa vatten, äter vanlig mat, kanske något mindre mängd bara åsså försöker jag att röra på mig ordentligt varenda dag, prommenad, simma, rida eller nått & se, jag har lyckats gå ner 8 kg =) hi, hi, blev så glad när jag ställde mig på vågen hos mamma & pappa, vi äger ingen våg =P känner inte att det behövs häller, se med ögat räcker bra! bra inlägg förresten, kram på dig// ulli

2009-05-21 @ 21:51:07
Postat av: Gabriella

Kul att se att du har lite mer inspiration igen! :-)

Håller med... GI har ändrat mitt liv till nåt riktigt positivt!

2009-05-21 @ 23:34:51
URL: http://ibag.blogg.se/
Postat av: pc

Långsiktigt finns det enbart ett sätt att hålla vikten och det oavsett vilken metod man använder. Att inte stoppa i sig fler kalorier än kroppen gör av med :-)

2009-05-22 @ 00:26:08
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: Pia

Ja, just det pc. För mig handlar det mer om hur jag mår. Kost och motion i balans som får mig att må bara superbra, som får mig att tycka om mig själv, ha massor av ork och lust till att leva livet ! Tänk att varje liten cell och våra organ i vår kropp ska leva av det vi sätter i oss. Blod ska bildas och allt ska bli bra, klart som sjutton att det är viktigt vad vi äter, innehåller i det vi stoppar i oss.

2009-05-22 @ 06:06:22
URL: http://piakallman.blogg.se/
Postat av: Bjorne

Vad säger mina celler som äter skräpmat och köttsoppa 10 dar i rad när jag är i Sundsvall och gjorde det även 8 år i Oslo och har ca 2 veckors sjukfrånvaro på 35 år, och då har jag stukat samma fot så jag fått gå på kryckor några dar,men jag vet va du menar,men själv bryr je så mycket,bara jag mår bra,kram.

2009-05-22 @ 18:42:06
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Daniel

Tror på den klassiska tredelar tallriken - en promenad nu som då. Det räcker!

2009-05-27 @ 12:27:48
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Petra

Vad kul att du ät tillbaka igen och bloggar! Härlig header du gjort. kraam

2009-05-28 @ 23:46:09
URL: http://inredningstokig.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Håller med, bra tips!

2009-05-29 @ 18:35:09
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Kusin Vitamin

Vilken flitig bloggare! haksläpp



GI is the shit, önskar jag hade karaktär att hålla en LCHF-kost, men det är så besvärligt... Speciellt om man äter lunch ute på dagarna...



Take care hun! ;)

2009-05-29 @ 19:52:05
Postat av: Inga Dahlberg

Ohh så roande att titta in på denna välgjorda blogg

2009-11-30 @ 19:09:37
URL: http://storastorlekar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0