Studie som presenterats i DN

- Att äta mycket fett och lite kolhydrater är precis motsatsen till traditionella kostråd, men vi har visat att det fungerar mycket bra, säger Iris Shai.

Hon är epidemiologisk nutritionist vid Ben-Gurionuniversitetet i Israel och huvudförfattare bakom studien, som publiceras i dagens nummer av den vetenskapliga tidskriften New England Journal of Medicine.

Forskarna följde över tre hundra personer som var överviktiga. Personerna delades in i tre grupper som fick äta enligt olika dieter under två år.

En grupp åt fettsnålt. Grupp nummer två åt en medelhavsdiet med mycket grönsaker och omättade fetter. Den tredje gruppen åt en lågkolhydratdiet, de fick äta hur mycket fett och proteiner de ville men mycket lite kolhydrater.

Den tredje gruppen fick dessutom äta hur många kalorier de ville medan de andra två grupperna skulle begränsa hur många kalorier de åt.

De som åt en lågkolhydratdiet gick ned mest i vikt och de som åt fettsnålt gick ned minst i vikt. Det visade sig även att personerna som åt mycket fett ändå fick i sig ungefär lika få kalorier som de andra grupperna, trots att de inte behövde begränsa sitt intag.

Personer som åt en lågkolhydratkost gick i medel ned fem och ett halvt kilo under två år. De som åt en medelhavsdiet gick ned fyra och ett halvt kilo och de som åt fettsnålt gick ned mindre än tre och ett halvt kilo undre två år.

De personer som åt en lågkolhydratdiet, med mycket fett, sänkte dessutom sina blodfetter mycket mer än de som åt fettsnålt, och de fick bättre kolesterolvärden. 

Där ser man ! Lite kolhydrater mycket fett... bra för lilla hälsan. Men personligen är jag lite tveksam till att när det skrivs om GI och liknande metoder så framställs det alltid att man kan äta hur mycket fett som helst. Det känns för min del inte såm om jag vill vräka i mig fett, och absolut inte vilket fett som helst. Jag tror det är viktigt att välja rätt fett...


 

Kommentarer
Postat av: Malin

Dessutom tror jag också att lagom är bäst. Man kan äta vad man vill bara man motionerar regelbundet.

2008-08-01 @ 10:45:58
Postat av: ejmis

Är det inte typiskt...

2008-08-02 @ 19:02:25
URL: http://ejmis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0