Det handlar om inställning

Tänk om du fick önska dig vad du ville, vad skulle du önska då ?
För visst har du drömmar, det har vi alla.
Men frågan är vad vi gör av våra drömmar... vad gör du ?  Sitter du och väntar på att dina drömmar skall infinna sig av sig själv ? På att någon ska ringa på din dörr och erbjuda dig din dröm ? Det kommer inte att hända, det vet både du och jag.

Du är den som bär ansvaret över ditt liv och det är du som aktivt måste jobba för att just din dröm skall slå in, eller att just du ska nå dina mål.

När är det dags att sätta igång att jobba för att du ska nå dina mål ? Är du som många andra hindrad av att du behöver nåt ytterligare för att nå din dröm, det är fel tid osv.

Det du behöver är rätt inställning, med rätt inställning kan du nå långt och tiden är aldrig fel. Med rätt inställning är tiden alltid rätt.

Vad har du för inställning ? Vad säger du till dig själv för att öka din motivation ? Hur kan du tänka för att bli mer aktiv ?

Sitter du hemma och väntar på motivationen ? Den kommer sällan av sig själv, utan du behöver hjälpa den på traven så kan det rulla på sen. Om motivation saknas, sätt igång och jobba för att komma närmare dina mål utan motivation - när du kommer igång så kommer säkert motivationen också när du ser att du kommit en bit på väg.
Och då känns det plötsligt mycket roligare.

Är det pengar som hindrar dig ? Eller är det nån annan människa som hindrar dig ?
Ditt ekonomiska läge löser sig inte av sig själv, sätt igång och fundera på vad du behöver göra för att din ekonomi skall tillåta dig att jobba för ditt mål. Andra människor kan inte hindra dig ! Men det kan vara en ursäkt för att slippa ta tag i olika situationer.

Har du inte tid ?
Tid är nåt många skyller på men dygnet har ju trots allt 24 timmar. Det handlar om att prioritera !
Sova tar ca 8 timmar, jobba 8 timmar, fixa före och efter jobbet ( varva upp och ner ) 2 timmar = 6 timmar fritid att förfoga över ! Om du verkligen vill nå din dröm, använd den tiden !

Är du rädd eller saknar du tro på dig själv ?
Rädsla är bara en känsla och det kan ingen dö av, fundera på vad som är det värsta som kan hända om du tar steget och ger dig själv en chans. Ta ett litet steg även om du inte har tron, sen ett litet till och plötsligt så kommer det att hända det som du trodde var omöjligt för just dig.

Så länge du gör något går du framåt och det är det viktigaste. För du kan inte veta om du gör rätt eller fel innan du börjat, men om du sätter igång kommer du att märka vad som är rätt för just dig. Men om du sitter still och funderar på om vad som är rätt eller fel innan du sätter igång så är risken stor att du blir sittande.

       // Tack för ordet                                                                                                                    


Kommentarer
Postat av: Anna Källman

Du är nästan lika klok som mig.. men bara nästan !

2010-02-09 @ 16:33:46
URL: http://aaka.blogg.se/
Postat av: Markus Lövgren

Väldigt bra skrivet Pia, allt stämmer till 110% //Mvh Markus

2010-02-09 @ 16:34:51
Postat av: josefin

sv: jag har försökt skriva vanligt. det går inte heller. ingenting funkar. jag försöker och försöker. gång på gång får jag ny motivation till det. men det blir aldrig hela vägen :(

2010-02-09 @ 17:06:16
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Kul att du är "tillbaka" igen!

Kloka ord... fast det där med tiden... har man små barn är det alltid ont om egen-tid. Jag hinner inte gå ut på långa promenader, hur gärna jag än vill, jag kan inte bara lämna huset när jag råkar ha tid över för att göra nåt kul, för han kan inte stanna ensam. Det finns liksom bara en enda prioritering, och det är barnen och det blockerar så mycket. Läntar tills han blir stor...

2010-02-09 @ 20:08:55
URL: http://ibag.blogg.se/
Postat av: Pia

Jo Gabriella, jag vet... småbarn tar tid. Då har man kanske inte 6 timmar att använda men... kanske iaf en liten stund.

När mina mina mammadagar var slut så satte jag i gång å plugga, ensamstående var jag dessutom å det gick. Det gick riktigt bra också... sen har jag fortsatt att utbilda mig under årens lopp, har pluggat i flera omgångar tills för bara 3 år sen, visst det har varit tufft många gånger men det har gått och jag har nått mitt mål , tror jag... iaf på den fronten. :))

2010-02-10 @ 06:16:39
URL: http://piakallman.blogg.se/
Postat av: Malin B

Å, så klokt och bra inlägg.

Sådana behöver vi alla titt som tätt för att inte glömma bort VEM det är som smider sin egen lycka.

Tack för dina ord!!! =)

2010-02-10 @ 07:46:27
URL: http://malinbayard.blogg.
Postat av: Siw & Bruttan

Mycket bra text! :-)

2010-02-11 @ 15:27:37
URL: http://yllegarnets.blogg.se/
Postat av: sovereign

Bra och inspirerande text! Det är nog sant, livet ligger i ens egna händer. Man gör själv valen. Om det händer saker man inte kan styra kan man ändå göra valet i hur man ska må, vad man ska sträva efter.

2010-02-11 @ 18:38:04
URL: http://ssovereign.blogg.se/
Postat av: soffie

å vilket bra inlägg.

Må så gott

2010-02-23 @ 20:55:02
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: fia

å detta behövde jag läsa så bra skrivet och så sant . tackar för en bra blogg.

2010-03-14 @ 18:15:07
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: bjorne

Ha en fin påsk och hoppas allt är på topp,kram.

2010-04-03 @ 20:12:31
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0