Din livsstil - hur du väljer att leva ditt liv...

Enligt WHO orsakar ohälsosam livsstil 80 % av hjärt och kärlsjukdomarna, 90 % av all åldersdiabetes och 30 % av all cancer.
Med andra ord - en förändring av din livsstil kan och dina vanor kan kan förbättra din hälsa och minska riskerna för sjukdom.

Unnar du dig själv det kroppen behöver för att må bra ?
Vad behöver kropp och själ för att må bra ?

Vi vet att matvanor, rörelse, återhämtning och sömn har stor betydelse för hur man mår. Att bryta sina vanor och välja en hälsosammare livsstil kan börja i tanken. Tankens kraft är stor, det vet vi också. Kan du förändra din tanke kring din livsstil så kommer du också att förändra ditt beteende och du får i gång en god cirkel vad det gäller din livsstil.

Du kan tex börja tänka på ditt liv i allmänhet. Ställ dig själv en enkel fråga.

* Hur vill jag att mitt liv ska vara?
* Vad vill jag med mitt liv ?
* Hur vill jag må ?

Sen är det bara att sätta sig ner och fundera... Punkta upp hur du vill att ditt liv ska se ut.

Om du kom fram till att det behövs en förändring för att du ska få det liv du vill ha så kan du ställa dig ytterligare några frågor:

* Hur viktigt är hälsa för mig ?
* Vad kan jag vinna på en förändring ?
* Klarar jag av en förändring ?
* Hur beslutsam är jag ?

Att klara en förändring det gör vi alla, beroende på hur beslutsam vi är. Så kanske måste vissa av oss börja med den frågan om beslutsamhet. Där får var och en av oss vara vår egen coach och jobba upp vår egen beslutsamhet. Med tankens kraft och sin egen vilja så kan vi var och en nå dit vi vill... Hitta ditt eget sätt att peppa dig själv. Jag har hittat mitt sätt... jag läser , skriver och inspireras på så vis att bibehålla min livsstil. Min livsstil som jag har hittat och som är bra för mig. Jag har lärt mig att njuta av vardagen och att leva i nuet vilket har gjort att jag trivs med mig själv och mitt liv och därmed också mår bra. Jag har lärt mig av mig själv vad som är bra för mig och vad som får mig att må bra. Har hittat en balans i mitt liv...
För mig började det faktiskt i tanken... livet snurrade väldigt fort, det var jobb, jobb, jobb både på arbetstid och fritid. Jag hade aldrig tid att stanna upp och känna efter, måste bara skynda vidare och prestera mer... dessutom var det viktigt att vara en bra mamma och ha tid för barnen och hemmet. Press, press, press - krav, krav, krav...
Till slut funderade jag faktiskt till ( fick en del hjälp att komma dit, till den tanken ) Jag satte ner foten och drog i handbromsen - STOPP...  Vad gör jag ? Hur vill jag att mitt liv ska vara ? Är detta vad jag vill med mitt liv ?
På sista frågan blev svaret NEJ och jag beslutade mig för en förändring. Sagt och gjort och jag kan säga att nu ca 10 år senare så kan jag säga att jag har lärt mig att njuta av livet, att vara här och nu och att tänka positiva tankar.

Det behöver inte vara tråkigt att bryta vanor och byta livsstil, det behöver inte vara antingen eller - det kan vara både och. Man behöver inte vara slavisk i någonting. Om du offrar några dåliga vanor blir vinsten att du blir mycket piggare och trivs bättre med dig själv och kan också njuta mer av roliga stunder - tex när det är helg och fest. Att ha roligt, trivas och njuta av både vardag och helg är ett stort plus för hälsan.
Så att lära sig att hitta en balans i livet kan göra susen för hälsan och för ditt liv.

För mig har vinsten blivit att jag är piggar, gladare, kan kontrollera mitt humör bättre, ser positivt på det mesta, och tycker om mig själv och mitt liv...

Hur ditt liv ska se ut är det bara du som kan välja. Det är bara du som kan välja när du ska börja ta bättre hand om dig själv. 

Vad kan du vinna på att göra en förändring ?

När du bestämt dig för en förändring så kan du enkelt göra upp en handlingsplan som ett kontrakt med dig själv. Då kan du föja din egen utvecklig och utvärdera dina resultat.

1. Vad är förändringen ?
2. Vad är målet, vad vill jag uppnå ?
3. När ska jag börja ?
4. När ska jag utvärdera ?
5. Hur har det gått ?
6. Behövs ytterligare förändring ? Issofall, börja om på nr 1

Så kan man hålla på med olika förändringar och mål i sitt liv... man behöver aldrig bli klar, vikten av det hela är att man håller koll på vad man gör med sitt liv och att man gör medvetna val och lever det liv man vill leva.


 
 


 


Kommentarer
Postat av: josefin

BRA tips! <3

2010-04-17 @ 23:14:49
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0