E621...

Vad är egentligen detta omtalade och avskydda ämne ?
Efterssom jag är nyfiken och vill veta vad jag stoppar i mig så rotar jag efter information i djungeln på google.

Glutaminsyra är en av de 20 aminosyror som bygger upp proteiner. Salter av detta, glutamater, tillsätts ofta i mat då det har en ”smakförstärkande” effekt. Ofta då i form av natriumglutamat, E621. Inte sällan hamnar den i mat som annars inte skulle ha smakat något vidare, kanske på grund av dåliga råvaror. / http://www.kostdoktorn.se/fet-av-glutamat-e621

Glutamat är den femte grundsmaken umami. Syntetiskt framställd glutamat finns i väldigt många varor. Glutamat är basen i buljongtärningar och finns nästan alltid i pulversoppor, pulversåser, färdiggrillad kyckling, färdigkryddat kött och korv, det finns även ofta i kryddblandningar, snacks, färdigmat och halvfabrikat.

Livsmedelsindustrin använder glutamat i allt möjligt eftersom de vill få smakrika produkter så billigt som möjligt. Glutamatkonsumtionen har fördubblats vart tionde år sedan 1945.

Glutamat kan ge personlighetsförändringar, aggressivitet och problem med minne, koncentration och inlärning. Det är vanligt att få migrän och annan huvudvärk av glutamat och det kan påverka slemhinnor så att man blir täppt i näsan av ämnet.
Konsumtion av stora mängder glutamat, salt och socker gör att smaklökarna förstörs, detta leder till att frukter och grönsaker känns tråkiga och smaklösa. Med avtrubbade smaklökar förleds man lätt att ersätta vanligt kött, fisk och ägg utan smakförstärkare med korv eller fiskpinnar med tillsatser av salt, glutamat, nitriter och dåliga fetter. Kroppen går dock att vänja om. Allt som behövs är att skära ner på glutamat, salt och socker en tid, tills tungan återfår sin förmåga att uppfatta smak naturligt.
Använd gärna andra kryddor, tills smaken börjar komma tillbaka.

Kinamat har ofta ett väldigt högt innehåll glutamat. Besvären som många har rapporterat kallas "Chinese restaurant syndrome" enligt Livsmedelsverket. De skriver vidare: "Känsliga personer kan drabbas av reaktioner som huvudvärk, svettning, halsbränna, tryck över bröstet och illamående vid intag av höga halter."
I Holland är glutamat förbjudet och i Thailand är det förbjudet i skolor.

Glutamat kan också störa aptiten, vilket gör att det kan bli svårt att sluta äta. / http://johannaskost.blogspot.com/2006/11/glutamat.html

Hur hittar jag glutamat i innehållsföreteckningen ?

Leta på innehållsförteckningen efter tillsatserna E620 – E625 men främst E621 (natriumglutamat), Ibland kan det istället stå ”smakförstärkare” (se listan nedan).

Det ökande köpmotståndet gör att livsmedelsindustrin försöker dölja glutamat under andra tillsatsnamn. Ett sådant är alla sorters hydrolyserat protein som du därför bör undvika.

Vad du alltid bör undvika är tillsatserna:

• E620 Glutaminsyra
• E621 Natriumglutamat (kallas även smakförstärkare)
• E622 Kaliumglutamat
• E623 Kalciumdiglutamat
• E624 Monoammoniumglutamat
• E625 Magnesiumdiglutamat

• Hydrolyserat protein, i alla former (hydrolyserat sojaprotein, hydrolyserat växtprotein osv.)

Utöver dessa finns det ett antal andra tillsatser som ofta innehåller dold glutamat. Några av dessa är: kalciumkaseinat, natriumkaseinat, gelatin, autolyserad jäst, jästextrakt, sjögräsextrakt, karragenan och maltodextrin. / http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgveta.htm 

Olika listor över ingredienser och produkter finns här
för den som vill vara riktigt säker på att inte få i sig någon dold glutamat:
www.truthinlabeling.org/hiddensources.html
www.truthinlabeling.org/Enumbers.html
www.msgtruth.org/avoid.htm
www.findarticles.com/p/articles/mi_m0876/is_2001_Wntr/ai_75705628



Detta förstärker min övertygelse att den så kallade skräpmaten inte är bra för oss. Jag fortsätter att tillaga min egen man i så stor utsträckning som möjligt. Och jag fortsätter att kolla innehållsförteckningar :)


Kommentarer
Postat av: Gabriella

Usch... bra att du skriver om det här... Ska bli bättre på att kolla innehållsförteckningen! (men lagar för det mesta "riktig" mat utan halvprodukter, så jag hoppas jag inte får i mig för mycket ändå)

2009-09-17 @ 12:10:18
URL: http://ibag.blogg.se/
Postat av: soffiepropp

intressant fakta du delar med dej idag

har ej tänkt på det men fy vad äckliga saker som finns i vår mat,

BLÄ!!

å va roligt att höra från dej igen.

ha en toppenlördag

2009-09-19 @ 17:28:12
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Har du nåt bra tips hur man kan ersätta buljontärningar...? Det, och kryddor är nog det enda jag kan tänka mig jag använder regelbundet som har glutamat i sig, men vet inte riktigt hur man kan kringgå det...

2009-09-19 @ 22:01:37
URL: http://ibag.blogg.se/
Postat av: Christa

Gabriella - du kan göra din egen buljong. Det har jag gjort ett bra tag nu. Det kan vara besvärligt om du inte är hemma mycket, men om du har tid under lediga dagar så sköter det sig nästan helt själv bara du har fått grytan på spisen.

Sök på nätet efter recept. Dom finns överallt.



Och hela den här grejen i sig handlar om pengar. Det är billigare att tillverka producter som är fulla av tillsatser - Glutamat includerat - än vad det är att använda riktiga råvaror.

Jag har sållat bort allt vad Glutamat heter och det är inte alltid lätt. Eftersom jag bor i England så är det helt hopplöst att få tag på ett vanligt simpelt köttben. Behövs om man vill koka köttbuljong, förresten.

2009-09-20 @ 11:13:49
URL: http://droppar.christastjean.co.uk
Postat av: Anna

Det borde vara VARNINGS text på allt som innehåller E....!

Så slipper man stå och leta på en innehållsförteckning som alltförofta har så små bokstäver att man knappt ser vad det står.



Ha en skön kväll

2009-09-20 @ 17:11:45
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: Petra

intressant inlägg, jag försöker äta produkter som inte innehåller massa E förklaringar osv.. kram

2009-09-20 @ 20:28:38
URL: http://inredningstokig.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Har alltid undvikit glutamat det har ju varit allmän kännedom att det är ohälsosamt under i alla fall hela min livstid, försöker köpa buljong på hälsokost, den är glutamatfri, eller koka själv o dyl, dessutom smakar ju syntetiskt glutamat rätt illa. Bra ämne att ta upp, otäckt med alla tillsatser som finns i mat!

2009-09-20 @ 22:34:04
URL: http://stenvreten.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Attans, jag som alltid köper med mig allroundkrydda & svensk citronpeppar när jag är i Sverige - nu vet jag varför jag tycker de smakar gott!

2009-09-20 @ 22:35:13
URL: http://ibag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0