långfredagen

Långfredagen firas i kristen tradition till minne av Jesu korsfästelse och död på Golgata. Firandet av långfredagen började i Jerusalem under 300-talet på initiativ av biskop Kyrillos av Jerusalem. I Norden blev långfredagen helgdag på 1600-talet. Långfredagen infaller alltid på den fredagen som föregår påskaftonen.

På långfredagen firas ofta korsvägsandakt till minne av Jesu lidande. Gudstjänsten är ofta förlagd till klockan tre på eftermiddagen då det var vid den tidpunkten Jesus dog (den nionde timmen). På kvällen kan gravandakt firas.
Förr skulle långfredagen vara en långtråkig dag, då man skulle vara lugn och tänka på Jesus. På radion spelades psalmer, förbud mot allmänna nöjestillställningar rådde fram till 1969, och affärerna var stängda.

I Finland var nöjestillställningar förbjudna fram till 1999, då lagen om offentliga nöjestillställningar upphävdes. På Åland gäller förbudet fortfarande.
Källa : Wikipedia
                image333

Ja, kanske långfredagen skall vara tråkig och lång och full av eftertänksamhet. Kan kanske behövas i bland. Här är ju iaf Jesus på korset och det kan ju kanske få en och annan att tänka till lite. Vad vet jag...

För mig blir det då inte till att sitta och ha långtråkigt och vara eftertänksam , jag ska jobba och dagen i dag bjuder då bla på ett pizzeria besök. Inte så himla jobbigt =) Hem kommer jag vid 21 i kväll igen.
image332


Kommentarer
Postat av: alexandra

de lät riktigt trevligt :D

2008-03-21 @ 11:04:31
URL: http://lolabrin.blogg.se
Postat av: Jonas

Godmorgon!
Jag tänker positivt men doktorn sa,att det är bäst för mig aatt stanna hemma dom två veckorna ifall att det blir akut om den inte läkt sig eller lagt sig ner tills operation blir i maj/juni är att få bort den helt och hållet.Det gick inte tömma ut den helt,säger han...därför snittade han upp så den ska läckas ut ur den ordentligt...urk!
Jag väntar på vännerna ska komma,
då ska en av dom byta omband på den innan vi ska äta lunch är fullkornspizza.
Jag har tappat så mycket i vikt pga av den här och mådde så dåligt men nu ska jag tänka positivt för dom andra kommer så snart som möjligt.
Det blåser ute så in i vassen!
Ha en trevlig påsk!
/jonas

2008-03-21 @ 11:32:02
URL: http://metrobloggen.se/mittandraliv
Postat av: josefin

Tack! Glad påsk =)

2008-03-21 @ 22:00:03
URL: http://jowssi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0